Waarom het ontbijt de beste maaltijd van de dag is

Al van oudsher is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. Het ontbijt zet je lichaam in werking; je lever, gal en maag. Deze organen voorzien je van alle benodigde voedingsstoffen zoals koolhydraten, eiwitten en vetten en zorgen samen voor een goed begin van je dag.

Zeer ervaren en deskundige specialisten

De nieuwste behandelingsmethodes

Wij nemen de tijd voor je en luisteren écht

Waarom het ontbijt de beste maaltijd van de dag is

Al van oudsher is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. Het ontbijt zet je lichaam in werking; je lever, gal en maag. Deze organen voorzien je van alle benodigde voedingsstoffen zoals koolhydraten, eiwitten en vetten en zorgen samen voor een goed begin van je dag.

Ieder mens heeft een verschillende voedingsbehoefte. Factoren die hierin meespelen zijn onder andere of je (zwaar) fysiek werk verricht of dat je hoofdzakelijk een zittend beroep hebt.

Ook weten we dat hoe zachter de structuur van voedsel is, hoe zwaarder het is om te verteren. Dit komt doordat er niet genoeg ruwe vezelstukken en brokken aanwezig zijn om je darmperistaltiek (voldoende) te stimuleren en zodoende een zachtwerkend darmstelsel te creëren.

Maar ook tijd kan een belangrijke factor zijn. Niet iedereen heeft ’s morgens evenveel tijd om een uitgebreid ontbijt te bereiden.

Basis ontbijtstructuur

Zelf volg ik het onbijtrecept van Rassie Erasmus van het centrum voor natuurgeneeskunde. Een basis ontbijtstructuur die iedereen in staat stelt om het ontbijt naar eigen inzicht op te bouwen en eventueel aan te vullen.

Het recept is door hemzelf ontwikkeld en met tientallen jaren ervaring heeft hij een verhelderende kijk op voeding. Hij heeft die soorten geselecteerd die ons spijsverteringssysteem organisch en enzymatisch ondersteunen.

Het basisingrediënt is een natuurlijke, ongeraffineerde en ongezoete muesli (bijvoorbeeld van het merk Lima). Deze muesli dient als hoofdbestandsdeel voor je ontbijt. Uiteraard kun je nog meer graansoorten toevoegen die bij een basisstructuur horen zoals amarant, (gepofte) haver, spelt, rogge, boekweit of mais.

Zaden, noten en bessen zijn een must

Verder voeg ik een handvol vogelzaad, chiazaad en hennepzaad toe. Hierin zitten speciale oliën die je darmwand nodig heeft. Gebruik wel rauwe zaden. Dit omdat wij van oudsher gemaakt zijn om fruit en andere zaadhoudende producten te eten.

Deze zaden zullen echter niet volledig verteerd worden in het lichaam, maar dat is ook de bedoeling. Want deze, deels onverteerde zaadstukken, gebruikt je lichaam als ballastmateriaal in je darmen om andere zaken te verzamelen en mee af te voeren.

Voeg daarnaast ook noten toe. Deze zitten boordevol eiwitten en oliën en geven langdurig energie af. Noten kennen een vrij langzaam verwerkingsproces en zorgen tevens voor een ‘vol’ gevoel zodat je minder snel teveel zult eten. Verder zorgen noten ook voor het aanleveren van een brokkige vezelstructuur die weer belangrijk is voor de darmperistaltiek.

Uitbouwen van je ontbijt

Als de basis opgemaakt is ga ik verder met de uitbouw. Ik gebruik vooral soja yoghurt of amandel-, rijst- of havermelk. Dit geeft nog weer extra energie en je zult merken dat je minder last hebt van spijsverteringsproblemen.

Denk daarbij nog aan verschillende bessensoorten om toe te voegen zoals bosbessen, bramen, aalbessen, frambozen, maar ook aardbeien. Je kunt deze in zowel rauwe als gedroogde vorm toevoegen. Hoe meer ‘kleur’ je ontbijt heeft hoe beter.

 Darmproblemen voorkomen

Een goed ontbijt helpt darmproblemen voorkomen want veel maag- en darmklachten zijn voedingsgerelateerd. En als je darmen niet goed functioneren, dan kun je weer last krijgen van acne of een huid die sneller verouderd.

Als je darmen constant hard moeten werken om zacht voedsel te verteren kunnen er scheurtjes in je darmwand ontstaan, die tot ontstekingen kunnen leiden. Met deze manier van ontbijten volsta je dus niet alleen in je eerste voedingsbehoefte van de dag, maar het kan per saldo ook gelijk dienen als eerste maag/darmbehandeling van de dag.

Vogelzaad? Jazeker!

Veel patiënten van Rassie met bijvoorbeeld de ziekte van Crohn, Collitis Ulcerosa of een andere aandoening met een pijnlijke maag-darmstreek, kunnen baat hebben bij een toevoeging van een andere zadenmix. Één die vooral voor duiven en papegaaien wordt gebruikt; namelijk erwten. Maar ook gedroogde maiskorrels, zonnebloemzaden en gedroogd tarwezaad worden gebruikt. (Let op; koop deze vogelzaden wel in de dierenspeciaalzaak zodat je er zeker van kunt zijn dat het van goede kwaliteit is).

Erwten staan bekend om hun goede invloed op het hart- en vatenstelsel. Ze zorgen er namelijk voor dat er zuurstof bij de hartspier terecht komt. Daarnaast komen er uit al deze zaden bijzondere voedingsstoffen vrij.

De maiskorrel is erg gezond en zit bijvoorbeeld vol met de natuurlijke ontstekingsremmer genaamd Arabinoxylaan. De hoge vezelinhoud van de maiskorrel zorgt er als het ware voor dat veel toxines worden opgezogen, zodat de darmwand ongestoord zijn werk kan verrichten. Maar let op; gedroogde maiskorrels kun je beter niet kauwen, maar in z’n geheel doorslikken.

De huls van zonnebloemzaad (deze mag je wel kauwen) geeft een goede prikkel af aan de darmwand. Hiermee wordt de darmperistaltiek opgewekt en in stand gehouden. Zonder de darmperistaltiek zal het spijsverteringsritme namelijk te traag worden en mogelijk uitharding of zelf scheurtjes in de darmwand veroorzaken. Daarom is het belangrijk om zaden mét huls aan je ontbijt toe te voegen.

En onthoudt dat hoe zachter het voedsel, hoe zwaarder het verteerd wordt. Gewoon zaden, noten, bessen en yoghurt met elkaar mixen levert een super gezond ontbijt op en hoeft niet veel tijd te kosten. Daarnaast voorziet het in meer dan genoeg energie tot aan de lunch. Heerlijk toch?

Hoe minder zoet hoe beter

Probeer om niet teveel zoet voedsel te nuttigen. Ons lichaam is namelijk niet gemaakt om teveel zoet te verteren. Een ontbijt zoals ik het eet zal niet snel zorgen voor een bloedsuikerspiegel daling.

Ik maak mijn ontbijt bij voorkeur altijd klaar in een grote Tupperware bak. Ik voeg daar alles in samen (behalve het fruit) en zo kan ik gedurende de ochtend mijn ontbijt eten. Ik varieer elke dag met de bovengenoemde basisingrediënten. Heerlijk, handig en snel!

Ontbijtstructuur en de huid

Belangrijk om te weten is dat de voedingsstoffen uit je ontbijt doorwerken op je bindweefsel en op de gesteldheid van je huid. Je huid is het grootse orgaan van ons lichaam en heeft enorme hoeveelheden voedingsstoffen nodig om vele processen in stand de houden. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuurregeling van je huid of het soepel houden ervan.

De huid maakt dagelijks grote hoeveelheden huidsmeer aan om deze soepel en glad te houden. Indien wij dus niet voldoende gevarieerde oliën tot ons nemen, dan zal onze huid uit gaan drogen. Daarom heeft onze huid onbeperkt toegang nodig tot vitamines, mineralen en andere sporenelementen.

Goed functionerende organen

Een goede huid hangt nauw samen met het goed functioneren van je organen. Wanneer organen zoals je lever of darmen vervuild raken, dan zie je dat terug in de huid. Deze houdt dan teveel toxines vast in de huidlaag. Slecht werkende lymfesystemen worden hierdoor bijvoorbeeld in verband gebracht met een droge en schilferige huid, ook wel eczeem genoemd.

Vroegtijdige huidveroudering wordt (nog) geen ziekte genoemd, maar het is wel zo dat een huid die snel verouderd je algemene gezondheid negatief zal beïnvloeden. Daarom is het van belang je huid zowel van binnen als van buiten goed te verzorgen.

De hierboven ontbijtstructuur zorgt er namelijk voor dat alle bindweefselcellen je huid sterk maken en deze intact houden. Zonder goede verzorging zal je huid snel dunner worden en kan vroegtijdige rimpelvorming optreden.

Dus wil je je huid zo lang mogelijk rimpelvrij houden dan kun je deze ontbijttips zeker ter harte nemen. Het is niet alleen een gezonde start van de dag, je voelt je ook nog eens energieker en je houdt je huid in goede conditie.

Verdere behandeling

In mijn instituut in Alblasserdam help ik je jouw huid weer te laten stralen. Dat kan met diverse methoden. Een daarvan is de wangslijmtest. Daarvoor neem ik wat slijm uit de binnenkant van je mond af. Hieruit kunnen we mogelijke oorzaken van vroegtijdige huidveroudering herleiden.

Of je kunt kiezen voor een skin-scan. Een complete analyse van je huid met daaraan behandelingen en eventueel producten gekoppeld die speciaal op jouw huidtype zijn afgestemd. Met de skin-scan sensoren sporen we je huid af en met een microscopisch onderzoek zullen we nauwkeurig alle resultaten in kaart brengen.

Maak daarom dus vandaag nog een online afspraak bij Elim Instituut want jouw huid is ons advies.

JOUW HUID ONS ADVIES

Huidspecialist Rotterdam
Huidverjonging
Huidspecialist Amsterdam, Den Haag Utrecht,

In 3 stappen dé perfecte huid

Elim heeft een geoctrooieerde methode ontwikkeld de SKIN-methode®

1. Huidscan

Wij analyseren je huid en je krijgt het beste huidadvies voor gebruik van hoogwaardige producten.

2. Nutricosmetics

Voeding voor je huid, jouw huid wordt van binnenuit aangevuld met o.a. collageen en elastine.

3. Behandeling

Wij stellen op maat behandelplan op voor jouw kostbare huid voor een vitaal en gezonde uitstraling.

Ontdek hoe je huid ervoor staat en wat jouw huidverjongingspotentiaal inhoudt

Doe de gratis online huidtest voor mannen en vrouwen. Deze test geeft je inzicht hoe je huidveroudering om kunt zetten in huidverjonging en welke huidproducten jij voor jouw huidconditie nodig hebt om je huid te verjongen.

TOP